tisdag 22 mars 2011

Bli kvitt ditt sug på socker!

Det har varit lite trögt med att skriva blogg över huvud taget,
än mera med det inlägg jag lovade om sötsug :)
Men nu ska jag försöka skriva på ett enkelt sätt!

Basen i det hela är att ha rutiner med kosten,
3-4 timmar mellan varje måltid.
Detta på grund av vårat blodsocker och insulinkänsligheten.
Om vi äter regelbundet så håller vi vår blodsockerkurva stabil.
Den hoppar inte upp och ner, utan ser ut som en "rak linje", om ni kan föreställa er det. Jag ritade en i paint för att försöka få fram hur det ser ut:



Inte jättefin, men ni förstår.
Då är alltså det röda sträcket kurvan i "dåligt skick" och det blå så som det borde se ut.
I kurvan jag ritat så intas en "dålig" måltid, som vanligtvis består av främst kolhydrater, och då snabba sådana (ni vet socker, vitt bröd osv..).
Då höjs insulinet snabbt för att kunna spjälka sockret, och när det är gjort är det gjort, så blodsockernivån blir väldigt låg. Här uppstår sötsug.

Detta sker också om man väntar för länge mellan måltiderna.
Maten som vi intar är helt absorberad av kroppen efter 3-4 timmar, då ställer kroppen in sig på svält.. Det vill säga, den vet inte när den får äta nästa gång.
Då är en naturlig reaktion att man blir sugen på någonting, och vanligt är också att man då när man äter, har svårt för att sluta. Precis eftersom att kroppen tror att den måste fylla på så mycket den bara kan, den har ingen aning om när du får mat nästa gång..

Någonting viktigt att tänka på, är att man ska hålla sig mätt, och inte sugen, under 3 - 4 timmar, annars vet du förmodligen att du ätit för lite, eller någonting som var dåligt för dig.

Hur ska en bra måltid se ut för att inte få sug?
Som jag sa, ät huvudsakligen regelbundet, så ska du se att suget försvinner efter ett tag.
Men, det är också viktigt att komma ihåg, att om du är kraftigt sötsugen, eller har väldigt dåliga matvanor, så ska du byta mönster lite försiktigt, ett tag åt gången.
Om man stressar in i sina nya vanor, så är det högst troligt att det inte går som man vill.. Kroppen behöver lite tid att vänja sig! Även om det är ombyte till någonting bättre.

Som exempel på detta, om du äter godis dagligen, så kan du först börja med att minska mängden och ta dig an några nya vanor som jag tidigare pratat om i inlägget, efter det kan du försöka äta någonting annat sött istället för godis, som dadlar, russin, frukt, en kopp té med hononung.... Och hela tiden försöka komma ihåg att äta "ordentlig mat", regelbunda måltider, hitta en rutin i kosten.
Efter ett tag ska du se att sötsuget kommer försvinna, om du tror dig vara sötsugen,
fråga dig själv, är jag verkligen det? Behöver jag äta det här? Kanske jag egentligen är hungrig?
Om det var 3 timmar sedan du senast åt, ät igen.

Tallriksmodellen är en enkel modell som är lätt och bra att använda sig av, den gäller oberoende av vad du äter.
Föreställ dig en tallrik, på tallriken ska det finnas ungefär 1/3 grönsaker, 1/3 kolhydrater och 1/3 protein. För överviktiga eller dem som vill gå ner i vikt rekommenderas att halva tallriken täcks av grönsaker, de två resterande delarna jämnt mellan kolhydrater och protein.

När jag hade problem med mina ätstörningar, främst mina hetsätningar (vilka är grymma sug efter allting innehållande kolhydrater, alltså inte bara sött - utan allt jag kunde få tag i så körde jag efter kostcirkeln, som säger att du ska få i dig 7 olika saker varje måltid:
Fisk/Kött/Ägg
Potatis/Rotfrukter
Grönsaker
Bröd/Mjöl/Gryn
Fett
Mjölkprodukter
Frukt/Bär

Denna kör jag mycket efter idag fortfarande, eftersom den helt enkelt fastnade i mig.. Kan rekommendera detta starkt. Då får du verkligen allt du behöver i dig.

Såhär kan det se ut under en dag måltidsvis:
Frukost
Lunch
Mellanmål
Middag
Kvällsmat

Vissa kanske behöver sätta in flera mellanmål..

Någonting till som är viktigt att komma ihåg är att man inte ska förbjuda sig själv, någonting våra hjärnor inte förstår är just ordet "inte".
Då är bara det enda du kan tänka på istället sötsaker, försök istället att formulera om meningen i huvudet om sötsuget inträffar, eller ät det du blir sugen på helt enkelt.
Det är viktigt att komma ihåg att unna sig!
Själv kör jag på en "ätardag" i veckan, men om jag blir sugen (vilket jag väldigt sällan blir) så ger jag efter i veckan också, detta resulterar i att min "ätardag" sällan blir en ätardag, utan det blir ganska normalt. Som en glass, eller en bulle, eller en halv godispåse. Men, ibland har jag skött kosten dåligt, och då häver jag i mig - men det händer ingenting för det.

Jag hoppas det var förståeligt och att det hjälpte en aning.
Om det finns några oklarheter eller om ni undrar någonting så är det bara att fråga!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja nu kom det! Fint så! Fast för mig hjälper det inte med regelbundna måltider (äter alltid va tredje timme eller ibland lite oftare t.o.m) och ha oftast jävligt noga koll på vad jag stoppar i mig. Problemet för mig är mer av "ätstörnings-karaktär" skulle jag säga, även om det inte handlar om en ätstörning. Destruktivt ätbeteende emellanåt helt enkelt. Fast man kanske får leva med att trycka i sig och florra utan att kunna sluta när det trots allt inte handlar om mer än en-två gånger per vecka eller mer sällan?

Men jag blev intresserad av det du nämnde att hade hjälpt dig med dina ätstörningar. 7 saker. Men alltså hur åt du riktigt då? alltså minst en grej ur varje "närings-kategori"? Hur kunde ett mål se ut då?