onsdag 31 mars 2010

LCHF-diet = BULLSHIT!

Jag måste erkänna att jag är upprörd.
Först läste jag denna artikel och blev genuint glad att de äntligen försöker sätta lite käppar i hjulen för LCHF-"drottningen" Annika Dahlqvist.
-> http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6878687.ab
Sedan fick jag av någon konstig anledning för mig att googla henne och så vips satt jag och läste hennes blogg.
fy.fan.

Hon kan nog snacket måste jag säga, i alla fall med tangentbordet under näsan. Frågan är bara om hon kunde lista ut några vettiga argument i riktiga livet?
Och alla dessa stackars naiva människor som avgudar henne... Jag säger då det.

Jag kommenterade hennes inlägg om artikeln, där hon bortförklarar detta påstående att denna diet skulle öka risken för hjärtinfarkt.
En härrans massa kommentarer har kommit upp, enbart positiva och som stöttar henne, men inte min. inte en enda negativ, och min var inte ens negativ, den var bara för att väcka lite tankar.
Jag vet inte om jag vågar länka till hennes blogg för det kan faktiskt finnas dem som går på hennes "doktoriska" men ofta, falska, ord.
men i alla fall här är den.

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
Och jag kan lova, att det mesta hon skriver, är rent blaj, som bara de utan någon som helst kunskap går på..

För jag kan berätta att jag vet tydligen mera än henne, som enbart pluggat och läst om näringslära något år.

Nej men, ärligt så kan jag väl säga att visst kanske den här dieten kan passa för vissa människor, det är ju självklart.
Men hon pratar för mycket skit, ännu ärligare sagt.
Till exempel om man tränar, påstår hon att man inte behöver kolhydrater eftersom kroppen kan skapa glukos på annat sätt (glukos är den beståndsdel av kolhydrater vi använder oss av, då den blivit nedbruten osv osv osv) i alla fall, hon påstår då att kroppen omvandlar framför allt fett till glukos, men detta stämmer inte, om man inte har väldigt mycket överflödsfett på kroppen. Även aminosyrorna (proteinerna, eller snarare musklerna) används som energi på detta vis.
Detta kallas ketos. och då bildas också en biprodukt, aceton.
Vilket antyder att kroppen faktiskt inte riktigt mår bra i det här stadiet. Det behövs kolhydrater. Och det säger väl sig själv..
Var skall då hjärnan få sin energi ifrån? minst 50g kolhydrater behövs om dagen för att diverse funktioner under håret skall fungera.

Men, ja, jag blir lite för påtänd av det här ämnet,
och att läsa sånt som det står på hennes blogg,
och ännu värre att människor faktiskt går på det,
det är tragiskt.

Jag kan svära att hon hittar på väldigt mycket enbart för att hon av någon väldigt konstig anledning blivit så otroligt populär och idag tjänar storkovan.
Det är väl sådant framgång gör för människor..

Usch, jag säger det,
när människor kunde använda sitt sunda förnuft.
Istället skall någon lögnare gå och bli miljonär och dessutom på köpet förstöra livet för andra.

Om hon ändå bara kunde marknadsfört sin diet som ett alternativ,
inte som det enda alternativet.

För som jag tidigare sa, en diet på mindre kolhydrater, mera fett och protein kan passa många, det kan hjälpa många och få många att må mycket bättre,
men då kan man på samma gång säga att man ska prova sig fram,
alla är olika.

Visst, testa LCHF,
men tro inte på allt du läser,
inte ens fast det är en "doktor" som säger.

Men framför allt,
lyssna på dig själv, och din kropp.

Inga kommentarer: