tisdag 13 mars 2012

Du måste tanka för att köra

Mat - alltså.
Många tror att det bästa är att börja träna riktigt hårt och på samma gång dra ner massivt på energiintaget. (för att gå ner i vikt, bli mera "fit").
Okej, om man äter 3 chokladplattor om dagen, varje dag, så är det väl inte fel att ta bort dem.
Men att också ta bort halva frukosten, lunchen, och middagen. DÄR går det fel.
Om man tränar, och speciellt om man tränar hårt så är maten VIKTIGAST!
För om man inte får någon energi så kan man inte bränna den heller. 
För att 1. Du orkar helt enkelt inte
och 2. Om din kropp går på sparlåga så kommer du inte förlora något fett, du kommer inte att få några resultat av träningen. Hur hårt du än tränar.
Så är det bara. Period.
För alla.

Jag berättar otaliga gånger om hur svårt det är att äta tillräckligt. Både psykiskt och fysiskt.
Speciellt med ätstörningar i bakgrunden.
Men det är bara så att om jag äter mera, dvs 3-4 REJÄLA måltider om dagen + 1-2 mellanmål,
så går jag mera framåt i min träning, får bättre resultat, och framför allt: JAG ORKAR MERA!
Nu så har ju jag förstås mycket energi att göra av med även om jag inte äter tillräckligt, men då blir det bara dåligt, jag orkar inte träna så mycket som jag skulle vilja/behöva för att göra mig av med energin, utan den fastnar i mig och gör mig stressad, uppjagad och ibland till och med lite paranoid.
Den sätter sig i psyket.

Vad vill jag berätta med det här? Jo, att på samma gång som kost och träning går hand i hand,
så är det viktigt att komma ihåg att det kanske inte alls ligger samma logik bakom.
Mindre mat och mera träning gör att du går ner i vikt - stämmer om du, som sagt, äter 3 chokladplattor, eller en PIZZA till lunch och middag varje dag, typ. 
Nu om vi istället vänder på det - MERA träning och mera MAT - DÅ kommer du se dom riktiga resultaten.

Checklista:
1. ORDENTLIG frukost
2. Näringsrik lunch och middag med variation
3. Inget SMÅÄTANDE (då äter du för lite när du äter dina måltider, om du vill småäta imellan).
4. Mellanmål för att inte hetsäta vid lunch, middag, eller på kvällen
5. Kvällsmat! (ÄT efter klockan 18, du dör inte när du sover.)
6. Träna!

Det människor gör oftast, är att förvandla allting till någonting superkomplicerat och avancerat som aldrig någonsin kommer att fungera i längden.

Ville bara säga det.
Gör det inte svårare än vad det är. På en viss nivå är vi lite olika, förstås.
Men basen är den samma för oss alla.

Äter du inte, 
så funkar det inte.


1 kommentar:

Anonym sa...

Bra inlägg Em! Så är det verkligen! Kram//sari