torsdag 12 augusti 2010

Citat

Förändring börjar när man inte längre försöker förändras. Vad du inbillar dig att du måste göra för att förändras är ofta vad som bevarar dig precis sådan du är. Hur förklarar du annars alla år av stäckta utvecklingsplaner och brutna löften till dig själv? Uppfylld av lidelsen att bli en "annan" försöker du att bli vad du inte är och lyckas bara bli en person som försöker att bli något annat än hon är. Under alla önskemål om att vara annorlunda, alla lager av missnöje, falskhet, charad och förnekelse, finns ett själv. Detta själv är en levande, dynamisk kraft inom alla och envar. Och kunde du bara stilla dig här, nu, på denna plats, då skulle du upptäcka vem du är. Och genom att upptäcka vem du är, skulle du äntligen vara fri att upptäcka vad du mer kan vara.

- Rabbi Lawrence Kushner

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj vilket bra citat! Och stämmer ju så himla bra, jag brukar känna att jag verkligen vill utvecklas och förändras och då händer det ingenting, och sen när jag har släppt den tanken och tittar tillbaka så var det ju då jag utvecklades mest, efter att jag gett upp tanken på utvecklingen. Man kan inte pressa fram personlig utveckling, verkar det som!

Mikael sa...

Jäkla bra citat. Tar det jag med =)