onsdag 11 augusti 2010

tänker och tankar och någonting att veta

dagen började bra idag! Fick sova ut vilket var otroligt skönt för det första! Åt i lugn och ro en ordentlig frukost, klädde på mig och städade upp, satte kläder i garderober och började packa för "hemresan" till väddö ;) sedan bar det ut på en länk á 40 minuter runt byn, hade bra tempo och nära på perfekt flås! :) Hade verkligen en "såndär" känsla -

"I'm having one of those moments right now.
One of those moments that everything is so perfect and so wonderful that you almost feel sad because nothing can ever be this good again
."
Citat från Gilmore Girls - säsong 1

Precis så brukar jag känna då jag är ute och springer :)

Efter springturen letade jag upp min telefonkabel (som förstås var där jag letade första gången - men i panik fick leta genom hela jävla rummet före jag kollade där igen och så låg den där)
och fyllde min telefon med ännu mera musik, så nu kunde jag väl lyssa en vecka i sträck om jag så ville.. Men det är mest för att jag tänkte lyssna igenom nu på jobbet och pricka in några perfekta spinninglåtar till nya passen som jag ska ha klara nästa vecka!
Så nu sitter jag här igen och tiden har faktiskt passerat hastigt nu första tiden, får se hur det blir ikväll. Men som tur är kommer det ganska mycket människor på kvällarna och jag har min bok och mina pass!

Angående min rubrik så har jag, varken funderat eller filosofierat de senaste dagarna, utan snarare konstaterat - i mitt huvud då förstås.. Vad det är kommer ni nog få höra mera om,
men jag är glad att jag äntligen börjar komma någon stans, och att jag faktiskt samlat ihop att som förr var spridda tankar, förvirringar, och filosofier till ett konstaterande, till någonting jag faktiskt kan förstå och acceptera.

Den boken jag nämnt vid flera tillfällen att jag läser har fått mig att vilja få ännu mera insyn i mina funktionshinder, och det är jag tacksam för. Jag vet redan mycket, men jag har inte riktigt velat ta tag i det där att lära mig allt jag kan. Men nu har den känslan infunnit sig.
Och jag tänkte dela med mig av någonting jag fann igår, som verkligen kläckte ett ägg över mitt huvud... (Någonting som egentligen är väldigt självklart - men som knappast tas som självklart.)

ADHD - Utveckla starka sidor
Många av de egenskaper som utgör ett problem vid ADHD är också i många situationer goda egenskaper. Impulsiviteten kan innebära upptäckarglädje och kreativitet.Överaktiviteten kan innebära uthållighet vid fysiska aktiviteter och stora möjligheter att hinna med många saker. Svårigheten att behålla koncentrationen när det handlar om tråkiga uppgifter kan leda fram till att individen hittar spännande och utmanande aktiviteter. Spontaniteten kan ofta vara en tillgång. Då ungdomar med ADHD ofta utvecklar dålig självkänsla är det viktigt att ta vara på deras starka sidor. Bejaka dina intressen och starka sidor. Leta efter sådant som du är intresserad av och bra på och satsa på det. Försök att hitta vägar förbi svårigheter och minimera risken för att misslyckas – både inlärningsmässigt och socialt. Lyft fram dina starka sidor.

Jag kan förmodligen säga att det kommer komma rätt mycket basic information om ADHD den kommande tiden, jag är verkligen på det att få andra att förstå nu..

Inga kommentarer: