torsdag 19 augusti 2010

Vad är det med torsdagar?

Alltid så himla seg och trött, oberoende av hur mycket jag sovit.
Somnade som en stock igår vid 23-tiden, klockan ringde 08:45.
Enda gången jag vaknat inatt var halv 6 tiden, annars sov jag rakt igenom.
Mycket mystiskt.

Dock vet jag ju att det släpper när jag drar spinning ikväll, så jag är lagom pigg till ungefär mitt i natten och ska upp 06:00 i morgon bitti!

MEN sista dagen jobb i morgon, sista dagen upp 06:00 på ett bra tag och sedan har jag äntligen helg (= SOVA sova, SOVA).
Och diverse annat förstås, men för tillfället längtar jag nästan mest efter sömnen, och att få vakna och vrida i sängen utan att stressa upp direkt.

Har verkligen kommit på att torsdagar är den dag då jag är tröttast och mest seg, antagligen för att det snart är helg (som man får nytändning inför på fredagen), eller någonting liknande.
Ja, det är jobbigt att vara människa ;)

Nu tänkte jag kopiera in lite om ADHD,
från den här sidan, som för övrigt är mycket bra!

Jag tänkte göra det eftersom det varit mycket påtagligt senaste dagarna, en grej jag har mycket av är ju att det tar så fruktansvärt mycket energi att göra saker och ting. Detta är antagligen på grund av att jag behöver rikta extra mycket uppmärksamhet och koncentration på just den saken jag ska göra, och så har jag på samma gång det att allt jag gör måste vara felfritt (detta har blivit bättre, men arbetar fortfarande med det).
Slutprodukten av detta är en mycket, mycket trött, energilös och mindre glad Emelie.

Så, sätter bara upp lite minifakta först, sedan tar jag en maffigare bit ikväll, eller någon annan dag! :)

Kärnsymtom på ADHD -

• Uppmärksamhetsproblem
Kan visa sig genom till exempel koncentrationssvårigheter, slarvighet, glömskhet och lättstördhet. Många blir lätt uttråkade och har svårt att slutföra saker som de inte är väldigt intresserade av.

• Impulsivitet
Kan visa sig genom starka och svårkontrollerade känsloreaktioner, dålig förmåga att lyssna på andra och svårigheter att hantera ostrukturerade situationer som kräver reflektion och eftertanke. Hos en del leder impulsiviteten även till motorisk klumpighet.

• Överaktivitet
Handlar egentligen om svårigheter med att reglera aktivitetsnivån efter det man gör, så att den antingen är för låg eller för hög. Svårigheter att varva ner och sitta still kan varvas med extrem passivitet och utmattning. Överaktiviteten hos barn är ofta fysisk, hos vuxna visar den sig bland annat genom påtaglig rastlöshet och sömnproblem.

En del personer med ADHD har bara ett av kärnsymtomen medan andra har flera. Personer med DAMP (ADHD+DCD) har dessutom problem med motorikkontroll och ibland perception. Hos personer med ADD saknas överaktiviteten helt. De har snarare lägre aktivitetsnivå än normalt.


Leva med ADHD -

Personer med ADHD behöver en välstrukturerad vardag. Krav, förväntningar och miljö behöver anpassas för att undvika stress och överbelastning.

Psykosociala insatser och medicinering brukar minska problemen ordentligt. Psykosociala insatser kan vara anhörigutbildningar, anpassning av skol- eller arbetsmiljön och annan hjälp med vardagen. Medicinerna som används är små doser av centralstimulerande medel. Det har dämpande effekt på kärnsymtomen och få biverkningar.

Omgivningen spelar en avgörande roll för hur allvarligt funktionshindret blir. En förstående omgivning underlättar vardagen för de drabbade och ökar chanserna till förbättring.


Nu ska jag läsa lite ur min bok (fan det går trögt.....)

Inga kommentarer: