onsdag 1 oktober 2008

this thing about learning

man gör ju det livet ut,
det man lär sig formar en också till det man är.

Jag har förmodligen lärt mig det, sedan barns ben,
att det inte lönar sig att hoppas på någonting bra.
"Man ska alltid förvänta sig det värsta".
det stämmer.
Därav min osäkerhet, till det mesta här i livet.
Det är onödigt att kämpa för någonting som man ändå inte kan få.
Men det stämmer inte, det är inte så.
Det är bara min hjärna som är inlärd och van att tänka så,
så jag får inte ens chansen att ta risken att verkligen kanske lyckas.
Eller få höra det positiva.

Wow,
jag övertalade nästan mig själv där.

När min psykolog idag ansåg att detta vore någonting att gräva vidare på hos mig,
tänkte jag bara "hahah, försök du". Men jag hoppas verkligen att vi kan försöka vända på detta negativa tankemönster,
så att jag kan trotsa mina instinkter och verkligen börja gå igenom saker,
som verkar svåra.
Bara för att det hänt en gång, eller till och med miljoner, varför måste det hända igen? Eller ja. Klart det händer igen. Men inte hela tiden.
Någonting positivt måste man ju få höra, eller få ut, någongång.
Men knappast om man inte ens försöker.

Man måste göra ett misstag för att veta att det är ett misstag.
så är det också.
Annars kanske man bara går omkring och funderar hur det skulle varit om man gjort det..
Kanske det hade lyckats?Om det inte blivit ett misstag?

jaja, enough is enough.

Var och hjälpte till med morfars kalas idag,
90 år. Det är en otroligt lång tid.
Om inte världen går under kanske jag blir så gammal.
Hoppas dock inte det (varken att jorden går under eller att jag blir så gammal).
Mamma mådde bättre och pappa mådde bra.
Baloo blev glad av att se alla och jag blev glad av att se baloo,
och mina syskon, deras bättre halvor och barnen förstås.
Familjen är viktig, så är det bara.
Det sitter också i ryggmärgen, tyvärr.

Annars har dagen hittills varit att leta efter bollar åt kattorna,
sett på how I met your mother och ätit thaimat med min älskling.
Rätt neutralt sådär.
Ikväll ska jag på sång, underbart.
Dock bävar jag för att utsätta min sköra kropp för detta ruskiga väder som nu rår över Åland.

1 kommentar:

Big Daddy sa...

lkängtar tills jag får komma hem å ge min älskling en stor blöt kyss :D (se jag kan visst kommentera) :D