söndag 13 juni 2010

motivation

jag funderar alltid på massor av olika konstiga och mindre konstiga saker.
Nu började jag mitt i allt fundera på motivation,
och speciellt då det gäller träning.

Vad det är som motiverar människor.
Det verkar vara många som måste ha ett mål,
och gärna ett snabbt mål..

Och jag kan inte riktigt förstå varför.
Men där antar jag att mina egna åsikter spelar stor roll,
eftersom jag själv inte riktigt behöver ha nåt mål med min träning,
jag bara älskar den, den är mitt liv.

det tänkte jag också på häromdagen,
hur mycket jag älskar träning och att den verkligen är mitt liv,
och jag blev fylld med lyckokänslor.

Då funderar jag också på om det går att motivera människor till att träna utan mål?
D.v.s. att få dem att älska träning "som den är":
att bara ta en lång, tung springtur bara för att springa
att gå till gymmet och köra slut på musklerna så att man inte kan lyfta en fjäder/gå överhuvudtaget
att gå på ett pass på gymmet för att träna med andra, ta del av träningsglädjen
m.m. m.m.

bara för att.
och för att det är så underbart JUST NU, denna sekund.

skulle vara så härligt om man kunde göra det,
men jag antar att vissa människor måste ha ett eller flera mål..
Det är väl bara så att vi älskar olika saker,
våra liv, våra åsikter och erfarenheter ser olika ut.
Våra kroppar är också helt enkelt byggda för att utföra olika arbeten..

Men jag tycker lite synd om dem som måste ha ett mål.
I livet också.
Är det någonting vi måste ha? eller kanske vårat samhälle kräver att vi skall ha det..

Vi måste i alla fall klara av saker och ting, oavsett det gäller att gå till skolan, åka till jobbet varje morgon, att komma upp ur sängen eller träning,
och det är väl där ett mål kan hjälpa oss att leva...









(p.s. detta är bara tankar, det är bra att ha ett mål om det hjälper oss! inte bara bra utan suveränt..)

Inga kommentarer: