lördag 27 november 2010

Lilla Jul

Ja, den blev bra i år också.
Och åh, så vackert det är ute.

Vi åkte till min bror och hans sambo, blev bjudna på en otroligt god middag och en efterrätt som verkligen passade mig i smaken! :)
Jag älskar mintchoklad!

Vi hade det riktigt mysigt och trevligt, men åkte hem nu ganska tidigt när vi alla var trötta.
Jag sov ju så grymt dåligt inatt.
Hoppas på att mitt täcke torkat nu.. Kastade ju en öppen vattenflaska på sängen igår,
som jag inte märkte att var öppen före flera timmar senare = STOR våt fläck på båda täcken i sängen.

Jag älskar verkligen och bryr mig om traditionerna som vi har.
Högtider som vi firar.

Lilla jul

Lilla jul (regionalt även hänvisat till som "lillajul") (finska: pikkujoulu) firas i Finland och på Åland och inträffar varje år lördagen före första advent. Lilla jul är precis som namnet antyder en försmak av julen. Lillajulgranen är ca 1m hög och pyntas precis som den riktiga julgranen. De minsta barnen får lillajulklappar som tomtenissarna lämnat under lillajulgranen. Tomtenissarna kan också lämna lillajulklapparna utanför ytterdörren. Dessa klappar är ofta väldigt enkla. Senare i december byts lillajulgranen mot den vanliga julgranen. I skolorna sjunger man julsånger och äter pepparkakor.

Nuförtiden är det alltmer sällan som lillajul firas så grundligt i familjekretsen, men för de äldre ungdomarna innebär lilla jul allmän fest eller krogbesök, medan de vuxna ofta har firmajulfester omkring första advent. Lilla jul är dock ingen officiell helgdag i Finland, utan en vardag.


Undrar om det egentligen har någonting med Thanksgiving, som dom firar i USA, att göra?

Har inte riktigt fått reda på var Lillajulfirandet egentligen kommer ifrån.


Nog om det, nu ska jag duscha tror jag en snabbis,

sedan krypa under mitt VARMA täcke och njuta av sömnen.

Imorgon åker jag till sverige igen!



Inga kommentarer: