tisdag 17 mars 2009

Hemma bäst

Det stämmer nog,
fast det känns lite mystiskt att vara hemma igen och det var underbart i Dublin :)

Tror aldrig jag gått så mycket på några dagar i hela mitt liv,
men det var inte så otroligt långa avstånd från ställe till ställe,
tog väl ca 45 minuter från en sida av staden till den andra.
Men på samma gång fanns det otroligt mycket att se,
och ställen att gå till.
Och butiker att titta i ;)

En liten storstad kunde man nog kalla det,
lite gammaldags men ändå modern,
och otroligt vacker.

Har tagit massor av bilder också men lägger in dem en annan gång,
vill se dem tillsammans med S först också så..

Dagarna börjde vi med att stiga upp och hoppa i duschen, därefter gick vi till matsalen och åt av den otroligt fina frukostbuffén, både internationell och nationell mat..
För mig blev det mest bröd, crouissanter, scones och flingor (är inte så jätteförtjust i att äta korv, ägg och sådant på morgonen). Kaffe fick vi också till men det var knappt smaksatt vatten, så vi var alltid tvugna att ta en kaffe någon annan stans efteråt.. Som tur var hade vi ett ljuvligt café precis vid hotellet. Så tog en kaffe to go påväg till stan.. ;)

Första dagen var vi trötta men det blev ändå till att gå omkring och se runt, mest.
Lunchen intog vi på hotellet men middagen blev ute vid Temple-bar området där vi också förstås gick till Temple-bar. Redan första dagen hann jag prova på de kända dryckerna, Guinness, Irish-coffee, baileys coffee och även en lokal torr cider bulmers.. Dessutom drack jag för första gången en Strawberry margarita (och det var ju som en smoothie med alkohol i, GRYMT gott! skulle nästan kunna dricka hur många som helst, bara de var virgins..). Jag som inte druckit en droppe på två månader kände ganska bra av den inte så stora mängden alkohol, så det fick räcka.. Kvällen blev kort och redan 9 gick vi till hotellet och lade oss..

7 följade morgon vaknade vi och steg upp, åt frukost, drack kaffe..
Gick till stan :) Vi hade som plan att fara till Guinness-storehouse (det gamla bryggeriet) och senare på eftermiddagen hoppade vi på en hop on hop off buss som helatiden guidade om det mesta i staden.. Men då vi kom till Storehouse så var det en sådan sjukt lång kö så vi tänkte att det fick bli på söndagen istället och åkte istället vidare, lite besvikna, men då fick vi se en del andra saker istället.
På kvällen intog vi middagen i vårt fina hotell och därefter gick vi in till staden och gick en liten pub-runda, först till Hardrock café, men sedan såklart runt för att kolla in de otroliga pubarna som var absolut SMETADE med människor.. Eftersom det var st-patricks-weekend där.. Folk med gröna tröjor och hattar sprang omkring överallt, haha :)
Jag älskar dock dedär pubarna för den irländska musiken är ju underbar, inne på varje ställe satt det ett gäng med en gitarr, en fiol och en som sjöng och underhöll. Grymt fint!
Nästan varje person stod också med en guinness i handen :p på ett ställe började vi snacka med nå irländska "gubbar", en av dem var pappa till de som underhöll på puben, så vi pratade om musik och kultur och priser. Riktigt roligt.. Också har de ju så ljuvlig dialekt :)

Kvällen blev dock inte så lång på lördagen heller och vi tog en taxi hemåt,
söndagen blev jobbigare eftersom vi inte mådde sådär rysligt bra då jag vaknade och var vrålhungrig, väckte S och släpade ner honom till frukosten. Dock somnade vi om efteråt och sov till 11.. Skönt!
Söndagen gick även den ut på att gå omkring i butiker, titta runt.. Vi tog en kaffe inne i stan på ett cafe som var lite högre upp, så vi hade lite utsikt och kunde titta på människorna då de gick förbi.. Dessutom fanns det hur mycket gatumusikanter och diverse andra roligheter på gatorna, människor som lekte statyer, lagade sandhundar, målade stora tavlor.. Allt möjligt! Och duktiga var de allihopa! Så underhållning var det ingen brist på :)

Sedan promenerade vi vidare till Guinness storehouse och gick på en egen rundtur i det 7våniga guinessformade huset.. Till sist tog S en öl uppe i baren (där det var utsikt över hela dublin) men jag njöt bara av utsikten.. Var inte så sugen på öl faktiskt, hur gott det än var :p

Efteråt promenerade vi tillbaka och istället gick vi nu till den andra stora shoppinggatan Marystreet och Henrystreet.. Jag höll på att bli galen då det fanns så stora shoppingcenter och ställen där det var så oootrooligt billigt.. :) S blev dock lite störd på mig mellan varven ;p
Men han hittade nog lite fina saker han också..

Det blev dock inte en så lång tur på dessa gator utan vi gick sedan till hotellet igen,
där vi fick en välförtjänt dusch och efter det middag i hotellets restaurang igen.. De hade verkligen bra mat där! Middagen blev så sent så först 9 var vi färdiga och då tog vi ut lite godis ur en maskin där för att sedan hoppa i sängen och kolla lite irländsk tv och sedan försöka sova..
Gick dock inte så bra för vi hade några unga amerikanare i rummet brevid som nojsade till 4 på natten, lite jobbigt eftersom vi skulle upp och börja laga oss hem kl 8 på morgonen..

Dock gick allting bra igår på hemresan men vi var duktigt slut på kvällen och jag kunde nog sovit några timmar till idag..

Kommer säkret berätta mera ännu sedan, lite sådär som jag kom på nu bara.
Joo, testade sushi första gången i helgen också och det var GRYMT gott! ojoj..

Nu ska jag försöka leva lite och se hur det går..