lördag 21 februari 2009

Vad är hälsa för dig?

Har nyss fått i mig några av dagens medicindoser,
vilka nu då består av antibiotika, nasonex (kortisol?nässpray), cipralex (mina antidepressiva),
och egentligen borde jag också ta hostmedicinen men jag orkar inte det.
Och kvarstår gör järnet som jag tar en måltid då jag inte dricker kaffe.

Det är ju inte roligt att hålla på och ta en massa piller, och jag vet inte huruvida jag faktiskt tror på det här med piller så överdrivet mycket. Men finns det en lättare väg så, okej, I'm in.
Nu syftar jag på det här med att leva hälsosamt och därmed undangå så mycket sjukdomar som möjligt, visst, det tror jag att fungerar, men ska man orka? För det finns faktiskt medelvägar, och livet är till för att levas, det är ju, för att tala i klyschor, faktiskt bara en gång vi lever, i alla fall det här livet vi vet om. Så jag håller för att hitta den där vägen man kan trivas att gå på, och för mig är det att leva som jag känner för stunden, trots att jag har mina dagar då jag äter onyttigare så har jag dem, och jag tvingar inte mig själv att äta överdrivet hälsosamt, för trots att jag försöker äta lite hälsosammare så väljer jag även de saker jag tycker om, och blir jag sugen på några mackor pågenlimpa och ett eller flera stora glas mjölk så finns det ju inget bättre än att välja det som nästa måltid, eller hur!?

Ja ni kanske förstår principen, det handlar inte bara om mat och hälsa på det viset, utan hur man väljer att leva på andra sätt, undviker saker som kan vara skönt bara för att det är "farligt", som att sola solarium till exempel, eller varför inte utsätta kroppen för någonting mindre mänskligt som att hoppa fallskärm, eller simma bland hajar? Ja, vad som helst.

Jag anser att hälsa är psykisk, oavsett hur bra fysisk hälsa man har. Är man olycklig, mår man inte bra, hur säkert man än lever och hur mycket grönsaker och lite socker som än finns i ens kost.

Och vad är livet, om man inte kan se på det med klar syn,
och ett psyke som kan uppfatta och uppskatta de underbara små tingen i livet?
som att äta en bulle, flyga fritt genom skyn, eller krama en person du älskar.