onsdag 7 januari 2009

Alla är olika

Jag håller på och läser om det här himla GI överallt igen nu,
jag antar att det verkligen fastnat i vårat diet-samhälle..
Men jag måste säga att vi är alla olika, jag skulle till exempel aldrig, aldrig,
äta väldigt lite kolhydrater.. Jag har egentligen inte så stor aning om vad det beror på, eller visst vet jag några saker. Men jag vet hur ajg blir om jag lämanr ut kolhydraterna ur en måltid. Det fungerar inte alls, min hjärna stänger av när jag inte får mina viktiga hormoner och ämnen som kommer från kolhydraterna, och jag blir hungrig med en gång och börjar känna sug efter en massa onyttigt och andra diverse maträtter, eventuellt bara någonting att äta.

Att jag slutade äta kolhydrater var en stor orsak till att min anorexi övergick till bulimi, när jag slutade äta dem, helt enkelt. För då jag inte fick tillräckligt så började kroppen och hjärnan skrika helt naturligt av både svält och torka på viktiga ämnen, vilket ledde till att jag började hetsäta för att sedan kräkas, och inte lite heller.

Jag vill inte att andra ska uppleva det här, jag läser om människor som blivit så lyckliga och smala och livet har blivit lättare bla bla bla ni vet, av denna "superhälsosamma" GI-diet. Och säkert, kan det vara så, men INTE för ALLA. Verkligen inte. Det vet jag, det är jag ett levande exempel på, och om man märker att det inte går så ska man inte gråta, då får man försöka anpassa kosten så att man mår bra och på samma gång går ner i vikt (om det är det man BEHÖVER göra)(annars kanske man bara vill få en bättre hälsa och allt som kommer med det). Jag går efter talriksmodellen och äter mycket av allting, mest kolhydrater. Det enda jag förmodligen får för lite av är protein (eftersom jag behöver ca 90g om dagen, och de är väldigt mycket, eftersom jag tränar så hårt jag gör) men det är inte någonting jag dör utan än så länge, och jag får tillräckligt så jag kan leva och orkar, men jag ska även börja med tillskott.. Så att mina muskler någonsin kan bli i lite bättre skick..
Men talriksmodellen är absolut den bästa, speciellt för dem som är lite som jag.
Det är 7 olika saker man helst skall försöka ha med i kosten: mjölkprodukt, fett, protein (kött, ägg, fisk, kyckling... osv), grönsaker, rotfrukter (potatis, morötter..), kolhydrater (spannmål...), frukt..
Ungefär så, och det har jag mått otroligt bra av ända sedan jag började med det, vilket var några år sedan. Jag har hållit min normalvikt (kan gå ner lite när jag kör extra mycket cardio) och har grym kondition (vill inte skryta, i alla fall inte mycket, men det är sant ;p), och det går bra att styrketräna.. Jag orkar med allting och har aldrig sug för någonting, småäter aldrig. Och det enda, som behövs till, är protein, men enbart ifall man vill träna styrketräning och kanske bli lite bättre/starkare.. :) Annars behövs det inte.
Kan ju vara ärlig och berätta att jag väger 60kg,
är 174,4cm lång och måttet runt min midja är 63cm.. Någonting jag är helt nöjd med för det mesta i dagens läge..

Nu ska jag på tal om mat, laga mig någonting mumsigt, och med mycket kolhydrater,
fick för lite på lunchen.. :)

1 kommentar:

Linda S sa...

mycke bra skrivet..för de hände samma för mig för lite kolhydrater ledde mot bulemiska beteenden...usch usc,nejnej tallriksmodellen e bästa då får man i sig allt.